VČERAMgr. Horáková Iveta Přečteno: 25x

Projektová a badatelská výuka Stromy na podzim

Žáci 4. vyrazili zkoumat krásy podzimu do terénu.

Jednoho krásného podzimního dne jsme se třídou vyrazili za barvami podzimu do přírody. Cílem bylo prohloubit naše povědomí o stromech a připomenout si názvy stromů, které nás obklopují. Začali jsme komunikační aktivitou, kdy děti měly doplňovat otevřené věty z oblasti stromů. Nešlo ani tak o fakta, jako o necítění se na sebe, spolužáky a přírodu. V dalším kroku jsme si povídali o bádání a připomněli si, jak stanovit výzkumnou otázku. Některé děti si rovnou stanovily i hypotézu. Výzkumnou otázku si děti tvořily zcela volně dle svých preferencí a zájmu. Někdo jí ladil spíše matematickým či fyzikálním směrem, někdo šel spíše cestou smyslů a zjišťoval např. kolik odstínů mohou mít listy na podzim. Na badatelském projektu mohly děti pracovat v průběhu celého dne, jelikož některá pozorování si vyžadovala delší čas či vzdálenost.

Začali jsme pohádkově a zahráli si na stromová království jejichž králové a lid se rozpoznají podle korun, na kterých musí být jen ty listy, které dokážou bezpečně rozpoznat. Většina království byla pouze javorová, což nám ukázalo, že naše znalosti nejsou zrovna nejlepší, což bylo ale v pořádku, jelikož projekt teprve začínal.

Abychom se názvy naučili, zahráli jsme si kartičkovou běhací aktivitu. Děti měly vyluštit tajenku, ale aby se jim to povedlo, musely zjistit názvy stromů a přiřadit je ke správným listům a až poté získaly indicii. Kartičky visely na poměrně velké ploše, takže si děti zaběhaly.

Dále přišel prostor pro kreativitu a emoce. Děti se rozptýlily po okolí, aby se mohly uvnitřnit a nerušily se navzájem. Na stromy jsme navěsily podklady se čtvrtkou. Když se děti dostatečně nacítily na krásy podzimu a uvědomily si svoje pocity, začaly je ztvárňovat na papír. Častým symbolem byl strom, ale některé děti popustily uzdu fantazii a vyjádřily se třeba jen v barvách, což bylo též žádoucí.

V poslední fázi se děti věnovaly svému bádání. Děti, které ještě tápaly, doladily svou výzkumnou otázku a pak už se bádalo naplno. Děti pozorovaly, měřily, zkoumaly, porovnávaly, vyhodnocovaly a diskutovaly. Po návratu do školy došlo k vyhodnocení, popř. porovnání výsledku s hypotézou a psaní závěrů. Na konci projetu jsme si udělali písemné formativní hodnocení, kdy jsme se zaměřili na to, co si ze dne odnášíme, a to jak po stránce vědomostní, tak co se týče zážitků. Výuka v tandemu, a ještě k tomu venku, je u nás velmi oblíbená a už teď se těšíme na další.

Mgr. Iveta Horáková a Vladimíra Hůlková