20.11.2024Mgr. Horáková Iveta Přečteno: 132x

Tematická a projektová výuka Místo, kde žiji

Žáci 4. C zkoumali místo, kde žijí od své postele přes město až ke své vlasti a neopomněli ani regionální památky, pověsti a výstavu obrazů.

Ve 4.C zaměřili na naše oblíbené podzimní téma, a to je domov. Jak se ukázalo, tak tento pojem vnímá každý jinak, a tak jsme se tomu přizpůsobili. V rámci tohoto tématu jsme se zajímali o naše město a navštívili jsme výstavu Jaroslava Heřmanského. Následně jsme v rámci vlastivědné vycházky po místních památkách navštívili i místa z jeho obrazů. Při vycházce jsme si povídali o místních památkách, pracovali s informační brožurou a orientovali se v mapě.

V dalším bloku tematické výuky jsme si uspořádali projektový den, kdy jsme vyráběli domeček, do kterého jsme zanesli postupně vše, co pro nás je domovem - od našeho pokojíčku až po zeměkouli. V matematice jsme si spočítali, kolik materiálu budeme potřebovat a vytvořili plán. V rámci geometrie jsme si ho rozměřili a narýsovali. Ve výtvarné výchově jsme ho vyrobili. V rámci vlastivědy jsme ho popsali a vyplnili kde žijeme. Informace jsme vyhledávali v knihách i na internetu. Zaznamenávali jsme informace o našem městě, regionu, okresu, kraji ale i Čechách, celé České republice a zmínili jsme Evropu. Ve výtvarné výchově děti přimalovaly odpovídající obrázky.

Téma se nám promítlo i do českého jazyka, jelikož jsme se zaměřili na správné psaní vlastních jmen a na vyjmenovaná slova z oblasti místních názvů. V literatuře jsme pracovali s regionálními a národními pověstmi. Zkoumali jsme na nich různé gramatické jevy, převypravovali jsme je ve skupinách i samostatně, dle obrázků i osnov, odpovídali jsme na otázky z textu, luštily kvízy a podobně. Příběhy jsme malovali jako komiks. Také jsme si zahráli divadlo. V dalším bloku jsme vyráběli plakáty prezentující místo, kde žijeme, konkrétně Heřmanův Městec a náš region. Děti informace vyhledávaly v knihách i na internetu, pracovaly s klíčovými pojmy a informacemi z různých zdrojů. Děti psaly, lepily i malovaly. Nakonec jsme se s tématem dostali až do přírodovědy, jelikož jsme se v září zaměřili na témata spojená s udržitelným rozvojem v našem regionu. Byl to velmi nabitý měsíc a už teď se těšíme až téma příští rok rozvineme.

Mgr. Iveta Horáková